شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

شناسه پست: 1679
بازدید: 11

۱. موتور بازی پایه

MTA بر پایه‌ی GTA: San Andreas ساخته شده که یک بازی در سال ۲۰۰۴ است. از آن‌جا که موتور این بازی قدیمی‌تر است، گرافیک، فیزیک و امکانات آن نسبت به بازی‌های جدیدتر محدودتر است.

در مقابل، FiveM بر پایه‌ی GTA V ساخته شده که یک بازی نسل هشتمی با گرافیک بسیار بالا، فیزیک واقع‌گرایانه و امکانات مدرن‌تر است. این یعنی FiveM قابلیت پشتیبانی از سیستم‌ها و مودهای پیشرفته‌تر را دارد.


۲. زبان برنامه‌نویسی

MTA از زبان Lua و XML برای اسکریپت‌نویسی و تعریف منابع استفاده می‌کند. Lua زبانی ساده و سبک است که برای شروع مناسب است اما امکانات پیشرفته‌تری را باید با خلاقیت پیاده‌سازی کرد.

FiveM نیز از Lua استفاده می‌کند، اما برخلاف MTA، همچنین از JavaScript و C# هم پشتیبانی می‌کند. این تنوع زبان‌ها باعث می‌شود توسعه‌دهنده‌ها با مهارت‌های مختلف بتوانند در FiveM فعالیت کنند و پروژه‌های پیچیده‌تری ایجاد کنند.


۳. امکانات و گیم‌پلی

MTA بیشتر برای سرورهای فری روم، ریسینگ، RPG و DM (Deathmatch) استفاده می‌شود. ساخت گیم‌مودهای اختصاصی در آن ساده‌تر است و به لطف سبک بودن موتور، بسیاری از سیستم‌ها بدون فشار زیاد به سرور پیاده‌سازی می‌شوند.

FiveM بیشتر برای ساخت سرورهای RP (RolePlay) پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرد. گیم‌مودهایی مانند NoPixel یا IranRP با امکانات بسیار بالا مانند اقتصاد، مشاغل، سیستم‌های حقوقی و قانونی، تماس‌های صوتی و تصویری و… روی FiveM توسعه داده می‌شوند. همچنین اتصال به دیتابیس‌هایی مثل MySQL و PostgreSQL در FiveM بسیار رایج است.


۴. گرافیک و فیزیک

واضح است که GTA V از نظر گرافیک بسیار قدرتمندتر از GTA SA است. بنابراین FiveM سرورهایی با گرافیک بالا، وسایل نقلیه واقعی، اسلحه‌های مدرن و امکانات بصری قوی‌تر ارائه می‌دهد.

در حالی که MTA گرافیک پایین‌تری دارد، اما برای سیستم‌های ضعیف‌تر مناسب‌تر است. خیلی از کاربران که سیستم قوی ندارند، MTA را ترجیح می‌دهند.


۵. منابع و توسعه

در MTA منابع به صورت map، script و meta.xml تعریف می‌شوند و استفاده از آن‌ها بسیار ساده است. شما می‌توانید با چند خط کد Lua یک گیم‌مود پایه‌ای بنویسید. همچنین MTA دارای یک ادیتور داخلی برای ساخت نقشه‌ها است که کار طراحی را سریع‌تر می‌کند.

در FiveM منابع پیچیده‌تر هستند و معمولاً برای توسعه به دانش کامل‌تری از معماری کلاینت و سرور نیاز دارید. همچنین بسیاری از سیستم‌های مهم (مانند اینونتوری، بانک، مشاغل و…) نیاز به تعامل با دیتابیس و طراحی رابط کاربری پیچیده دارند.


۶. جامعه کاربری

جامعه MTA قدیمی‌تر است اما نسبتاً محدودتر. بسیاری از پلیرها و توسعه‌دهنده‌های MTA در حال مهاجرت به پلتفرم‌های جدیدتر مانند FiveM هستند.

FiveM جامعه‌ای بسیار فعال دارد و روز به روز در حال گسترش است. همچنین پشتیبانی رسمی و انجمن‌های زیادی برای توسعه‌دهندگان دارد که نمونه‌هایی از گیم‌مودهای آماده، سیستم‌های کاربردی و آموزش‌ها را ارائه می‌دهند.


۷. قابلیت‌های صوتی و تصویری

MTA به طور پیش‌فرض قابلیت تماس صوتی ندارد، و باید با پلاگین‌هایی مثل Mumble یا ابزارهای شخص ثالث آن را اضافه کرد.

اما FiveM دارای سیستم صوتی درون بازی (Voice Chat) است که با محیط بازی هماهنگ است (مثلاً فاصله و جهت صدا). همچنین با پلاگین‌هایی مانند Mumble VOIP می‌توان ویژگی‌های پیچیده‌تری مانند رادیو پلیسی، گوشی همراه و تماس تصویری را پیاده‌سازی کرد.


۸. سیستم مورد نیاز و مصرف منابع

MTA بسیار سبک است و حتی روی سیستم‌هایی با رم ۱ گیگابایت و CPU دو هسته‌ای هم اجرا می‌شود. سرورها نیز مصرف منابع کمی دارند.

اما FiveM سنگین‌تر است و برای اجرای روان نیاز به سیستم‌هایی با حداقل ۸ گیگ رم، CPU چهار هسته‌ای و کارت گرافیک مناسب دارد. سرورهای FiveM هم نسبت به MTA منابع بیشتری مصرف می‌کنند، مخصوصاً اگر گیم‌مود سنگین باشد.


۹. امنیت و مدیریت سرور

MTA سیستم مدیریتی ساده‌ای دارد، اما در برابر هک و تقلب آسیب‌پذیرتر است، چون رمزگذاری منابع در آن بسیار ابتدایی است.

FiveM دارای سیستم امنیتی بهتر، پشتیبانی از key-based authentication، whitelisting و سیستم لاگ پیشرفته است. همچنین می‌توان با استفاده از سرورهای دیسکورد، کاربران را تأیید کرد.


نتیجه‌گیری

در نهایت، انتخاب بین MTA و FiveM بستگی به هدف شما دارد:

  • اگر دنبال ساخت بازی‌های سبک، ساده و سریع با مصرف کم هستید، MTA انتخاب خوبی است.

  • اگر به دنبال یک سرور با کیفیت بالا، امکانات حرفه‌ای، نقش‌آفرینی واقعی و جامعه فعال هستید، FiveM بهتر است.

آیا قصد راه‌اندازی سرور روی یکی از این پلتفرم‌ها را دارید؟ اگر بله، بفرمایید چه نوع سروری در نظر دارید تا بهتر راهنمایی‌تان کنم.